U stručnoj i široj javnosti često se vode debate o načinu vaspitanja u javnimškolama. Osnovni smisao vaspitne osnove škole nije, kao što se često smatra, da škola planom unapred odredi način, mesto i vreme za uspešno sprovođenje vaspitnih aktivnosti. To nije ni „operativni plan akcije“, a još manje propis ili samo spisak želja i namera. On ne nudi recepte i ne može, niti sme, da se sprovodi slepo, bez prethodnog promišljanja. Osnove vaspitanja u školi mogu biti oslonac za sve učesnike u vaspitno-obrazovnom procesu, u ličnim i formalnim odnosima u javnim školama. Ključ vaspitne osnove je da javne škole preispitaju vaspitne postupke i pronađu principe, pravila i norme koje će biti oslonac za konkretnu aktivnost nastavnika, učenika, uprave škole i roditelja. iz sadržaja:1. Vaspitanje: uključivanje u kulturu kao uslov razvoja
2. Kako funkcioniše školska institucija
3. Formalni okvir za objektivno određivanje aktivnosti škole
4. Vaspitavanje u samostalnu, odgovornu osobu: autonomija kao osnovni vaspitno-obrazovni cilj u javnoj školi
5. Kako poštovati pluralizam vrednosti i znanje koje utemeljuje nauka
6. Vaspitna aktivnost u javnoj školi: formalna prava i dužnosti, vaspitne mere i specifične vaspitne strategije
7. Autoritet nastavnika
8. Šta treba da uključuje vaspitna osnova škola